Cederberg

1 november 2016 - Cederberg, Zuid-Afrika

Afgelopen weekend hebben we (Irina, Harm, Romain en ik) in Cederberg doorgebracht. Een natuurgebied op zo'n 190 km afstand van Kaapstad. Aangezien Harm bij een reisagent werkt kon hij met korting een huisje voor ons boeken. Het bevond zich in de middle of no where en geen van ons had service gedurende het hele weekend. Om het huisje heen was een wijnfarm en een zwembad. De wijnfarm is van een lokale wijnboer James die ons, in zijn pyama, een wijnproeverij gaf. Het stelde niet heel veel voor maar de wijn was lekker en het was leuk om eens achter de schermen te kijken. James vertelde wat over het hout waarop de rode wijn gerijpt was en hoe lang hij dit vak beoefend. Naast wijn maakt hij ook olijfolie. In Zuid-Afrika betaal je makkelijk €10,- voor een liter omdat ze hier geen machines hebben en alles gedaan wordt door mensen. Na de wijnproeverij hebben we bij het zwembad gelegen met 30 graden (!) en daarna zijn we gaan braaien voor ons huisje. 's Nachts hebben we naar de sterren gekeken. Nog nooit in mijn leven heb ik zoveel sterren gezien als die nacht. Helaas niet de milky way maar dat komt nog wel, hoop ik.

Na een stevig ontbijt zijn we er zondag op uit getrokken voor twee hikes. Want ja, wat doe je anders in een natuurgebied behalve wijn drinken en braaien? Cederberg staat bekend om rotstekeningen van lang lang geleden, en die gingen wij bekijken bij de eerste hike die begon vanaf een klein, lokaal restaurant waar we achteraf super lekker gegeten hebben. We kregen een kaart mee en via strepen onderweg konden we de weg vinden, helaas vergaten de we kaart en waren die strepen lastig te vinden. Elke keer wanneer we bij een rotstekening aankwamen stond er een bordje met een nummer, die borden waren een stuk makkelijker te vinden en voor de tekeningen moesten we uiteraard weer even zoeken. Op de tekeningen van jagende mannen en ezels na, was de omgeving prachtig. Het natuurgebied is een soort woestijn van rotsen en droge bomen. Het mooiste aan de hele hike, eigenlijk aan beide hikes, was dat we alleen waren en geen mens zijn tegengekomen. Wat we wel tegenkwamen zijn salamanders, dassies, grey rhebucks én bavianen! Vooral de bavianen waren erg tof om te zien. Ze waren heel dicht bij en Harm en Romain zijn ook naar ze toe gelopen. Het is goed dat we geen eten bij ons hadden want dat proberen ze af te pakken door je tas te stelen. Een ander wild dier, dat veel voorkomt in Cederberg, is de leopard. Ook die hebben we helaas niet gezien. De tweede hike was naar watervallen toe. Met het idee om daar op het heetst van de dag te zwemmen. Echter waren ze moeilijk te bereiken en denken we dat er bloedzuigers in zaten. De watervallen waren in een soort, heel groen, dal te vinden. Wat zich weer afwisselde met rotsen. We hebben wat afgeklommen het afgelopen weekend en dat was het meer dan waard. De foto’s kun je weer vinden in de map met de rest van de foto’s.

Mocht ooit iemand het leuk vinden om een kaartje te sturen. Zuid Afrika is niet het meest betrouwbare land en daarom kunnen deze beter verzonden worden naar 68B Wale Street Cape Town City Centre 8000 South Africa

1. Koos:
    1 november 2016
    Gaaf natuurgebied. Jammer van die bloedzuigers. Maar het klopt dat zoetwater vaker riskant is dan zoutwater. Mooi avontuur weer. Liefs Koos
  2. Opa:
    1 november 2016
    Je maakt nog eens wat mee !!!! Alleen een leopard zou ik maar niet van te dichtbij bekijken. Behalve dat, hij loopt harder dan jij. Ga maar door met genieten...hier is de herfst begonnen. Liefs Opa en Uma