Kaapstad, de eerste dagen

20 augustus 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Aankomst

Na maanden van voorbereiden, aftellen en inpakken was het dan eindelijk zo ver; op naar Kaapstad! Een shoutout naar alle mensen die erbij waren op Schiphol, echt geweldig. Toen ik eindelijk door de douane was kon ik boarden. Eerste stop: Qatar. In het vliegtuig leerde ik Mohammed kende, die toevallig ook voor een vliegtuigmaatschappij werkte, hij bracht me naar mijn volgende gate omdat Doah dus echt een enorm vliegveld is. Voor mijn volgende vlucht hoefde ik nog geen uur te wachten, dus kon ik eindelijk alle kaarten lezen die ik had gekregen op het vliegveld. De tweede vlucht duurde 10 uur, jammer genoeg had ik een nogal irritant kind voor me zitten waardoor ik bijna niet had geslapen.

In Kaapstad werd ik opgehaald door de chauffeur die me naar het studentenhuis bracht. Ik deel een kamer samen met Kaheke, we hebben allebei een tweepersoonsbed en een enorme kast tot onze beschikking. Ik heb die dag ook gelijk de rest van het huis leren kennen. Ik woon samen met 6 Nederlanders en één Canadees; vijf vrouwen en twee mannen. Het was erg raar om er opeens te zijn, ik was ook erg moe van de vlucht dus kon het niet echt goed bevatten. Het studentenhuis is redelijk groot verder. We delen een badkamer, keuken, woonkamer en twee terrassen. Het ene terras aan de voorkant van het huis heeft uitzicht over zee en het andere, aan de achterkant van het huis, heeft een braai in de muur. Oh ja, we hebben ook een zwembad. Maar die is zo groen als de hulk. In de avon ben ik samen met Maudy, Maike en Laura naar Waterfront gegaan om daar te eten en naar Tarzan te gaan. We hadden enorme stoelen waar we in konden liggen maar snapte helaas niks van de film. Eindelijk thuis aangekomen heb ik 13 uur geslapen… Die 13 uur had ik hard nodig.

Dag 1

Op vrijdag waren we uitgenodigd voor een huisfeest in Gardens, een wijk aan de andere kant van Kaapstad. Voor het feest zouden we met 12 mensen gaan braaien bij ons thuis. Dus samen met Maudy en Laura ben ik vlees en drank gaan inslaan. Die avond heb ik gelijk mijn huis beter leren kennen, het was een grote, gezellige chaos. Met z’n alle zijn we naar het huisfeest gegaan waar ook allemaal Nederlanders waren en internationale studenten. ’s Nachts kun je niet alleen over straat in Kaapstad dus vervoeren we onszelf met de Uber. De hele dag wordt je aangesproken door mensen die geld willen. Het verschil tussen arm en rijk is echt crazy. Van de meest mooie villawijk met zwembaden ga je zo over in de townships. Hier heb ik nog niet erg veel van gezien maar Laura, mijn huisgenoot, werkt in die townships en het schijnt heel heftig te zijn.

Dag 2

Het plan op zaterdag was om naar een Chocolatelands en wine festival te gaan. Maar omdat we allemaal nogal hangover waren van de avond ervoor zijn we maar naar Camps Bay gereden. Een heel mooi strand iets verderop. Hier hebben we eigenlijk niet meer gedaan dan rondgelopen en gezeten in de zon. Op een gegeven moment kwam er een groepje jongens optreden op straat, gekleed in tijgerprint doeken. Eén van hen had een trommel terwijl de andere drie op blote voeten gingen dansen. En van dit soort groepjes zijn er nog meer. Het creëert heel veel sfeer.

Morgen gaan we waarschijnlijk wel naar het festival en op zoek naar een sportschool, want ik moet natuurlijk wel fit blijven hier. Oh, en maandag begint mijn stage, daar ben ik natuurlijk ook heel benieuwd naar. I’ll keep you posted!