Stage is begonnen!

6 september 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Eerste werkdag

Maandag was het zover; mijn eerste werkdag. Ik werd thuis opgehaald door het bemiddelingsbureau, net als de andere stagiair Bibi, en samen weren we naar onze stage gebracht. RealLife Concepts zit gevestigd op Long Street, één van de bekendste straten van Kaapstad. Het zit op de eerste verdieping en vanaf het overdekte balkon/terras kun je uitkijken over de straat waar het de hele dag druk is met (witte) auto’s en bussen die toeteren. In de straat zitten heel veel leuke koffietentjes, restaurantjes en winkels met Afrikaanse spulletjes. Ah fijn, eenmaal aangekomen bij onze stage maakte we kennis met het team, bestaande uit 7 mensen. Willemijn en Jordi hebben RLC opgericht, Margeurite, Tamara en Bibi zijn van de communicatieafdeling en Ricardo en ik zijn van het design. De eerste dag hebben we nog voornamelijk kennis gemaakt met elkaar. Vanaf dinsdag zijn we echt aan de slag gegaan, tijdens het werken aan designs moet Ricardo ernaar kijken en hij geeft vervolgens tips over hoe het beter kan. Op de eerste dag zei hij niet zoveel tegen me dus ik vond het een beetje ongemakkelijk in het begin. Echter, nu we een week verder zijn, kunnen we het heel goed met elkaar vinden en hebben we de grootste lol. Woensdagmiddag gingen we wandelen en liet hij mij de tuinen achter Long Street zien. Overal waren eekhoorns en bloemen en er zaten heel veel mensen buiten omdat het, voor de Zuid-Afrikaanse winter, heel lekker weer was. Mensen zeggen altijd dat het hier vier seizoenen per dag is en dat klopt. ‘s Morgens heb je het koud en trek je het liefst 2 jassen aan, terwijl het in de middag weer zomer lijkt en het ’s avonds als lente aanvoelt. Alles daartussen in beschouw ik als herfst of lente, afhankelijk van welke boom ik zie. De bomen waar ik vanaf mij werkplek tegenaan kijk zijn nog helemaal kaal namelijk. Toen we terugkwamen op kantoor werd ik opeens heel ziek en ben ik naar huis gestuurd, waar ik vervolgens tot vrijdagochtend in bed heb gelegen.

Het weekend daarop voelde ik me ook nog niet topfit dus heb ik rustig aan gedaan. Zaterdag ben ik samen met Maike en Maudy naar Bo-Kaap geweest, een wijk in Kaapstad waar alle huisjes gekleurd zijn, heel erg vrolijk om te zien. Daarna hebben we koffie gedronken bij een koffietentje genaamd Truth coffee, echt geweldig. Het tentje is helemaal vintage ingericht en zelfs het personeel is in een retro sfeer neergezet. Overal waar je kijkt hangt decoratie en is het tot in de puntjes gestyled. In de avond hebben we pizza gehaald en buiten op het terras gezeten omdat we zondag vroeg op moesten. Zondag zijn we namelijk naar West Coast National Park geweest. Echt een enorm natuurpark met dieren (nee geen big five, gewoon slangen en struisvogels). Oké toegegeven, die struisvogels zagen er wel tof uit maar die heb ik alleen van een afstand gezien. Verder waren er grote bloemenvelden en hebben we samen zeesterren gespot terwijl we over de rosten bij de zee klauterden. Het enige jammere aan de dag was dat we ons alle drie, Maudy, Laura en ik, heel moe voelde nadat we een Amsterdammetje hadden gegeten. Een koekje dat we kochten bij de kiosk voor in het park. Ik weet niet wat ze daarin hadden gestopt, maar we werden er allemaal heel lam van en zaten compleet in onze eigen wereld.

En nu, twee weken verder voelt het alsof ik hier al maanden zit en heeft ook de nodige drama zich afgespeeld. Zo was ik afgelopen vrijdag aan het werk en viel opeens mijn MacBook uit waarnaar hij niet meer aan wilden. Vanmiddag pas heb ik hem teruggekregen en was blijkbaar mijn harde schijf gecrasht, jammer dat dat nou net hier moest gebeuren.

Op vrijdag had ik een borrel van het bemiddelingsbureau om mensen te leren kennen die hier ook stagelopen. Samen met Bibi ben ik er naartoe gegaan, in het begin is zoiets altijd een beetje geforceerd. Maar uiteindelijk hadden we een hele leuke groep waarmee we nog de stad mee in zijn gegaan. We waren de hele avond bij een club op Long Street. Dezelfde straat waar ik ook werk. En dan merk je dat er in de avond een hele andere sfeer hangt. Iedereen is aan het socializen en overal is muziek te horen. Helaas merk je dan ook hoe crimineel Kaapstad is, je kan niet met je mobiel in je handen staan want de wordt er gewoon uitgetrokken. Op zaterdag is ook bijna de mobiel van een vriendin gestolen.

Van het weekend was het plan eigenlijk om naar Swellendam te gaan en daar avontuurlijke activiteiten te ondernemen. Echter bleek het daar gruwelijk hard te regenen en was er geen drol te doen, dus zijn Maike en ik doodleuk teruggereden nadat we beide een massage hadden gehad en ons hostel hadden gecanceld. Het was toch maar 200 km. In Kaapstad zijn we weer naar Long Street gegaan nadat we wijn hadden gedronken bij YoursTruly. Een hele leuke tent waar we met allemaal vreemde mensen aan een tafel zaten.

Jullie zien, ik vermaak me hier wel. Het eten is heerlijk en er gebeurd hier altijd wat. Ik hoop dat mijn MacBook het weer blijft doen zodat ik jullie up to date kan houden!

1. Opa:
    7 september 2016
    Zo'n stage wil ik ook wel. Volgens mij heb je het daar goed en heeeeel gezellig . Je zou ook nog schrijfster kunnen worden want je verhaal zit goed in elkaar.
  2. Stella:
    12 september 2016
    Ja idd wat schrijf je leuk! "Gewoon slangen en struisvogels..." Zien wij hier ook wekelijks als we naar t park gaan. Of "toch maar 200km" Grinnik. Geniet van je avonturen daar en bedankt voor het delen. Zo krijg ik echt een beeld van Kaapstad en je stage Sterkte met je Mac, belachelijk dat gecrash van de hard disk, heeft die van mij ook gehad in 2010 stom gedoe. Zo'n duur ding moet gewoon werken! Mooi jurkje draag je bij de gekleurde huisjes, ciao
  3. Maxime:
    13 september 2016
    Dank jullie wel! Fijn om te horen dat jullie het leuk vinden om te lezen, dan blijf ik zo door gaan!