Het lekkerste vlees..

18 oktober 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

...Eet je in een township.

Zoals ik al wel eens eerder scheef zijn er veel townships in Kaapstad. Per township verschilt het of deze voor voor zwarte, kleurlingen of witte is. Over het algemeen wonen verschillende bevolkingsgroepen niet samen en zal je ze ook niet snel samen zien, behalve dan bij Mzoli's.

Mwatties? Mzoli's, een restaurant in townships Gugulethu waar je het vlees met je blote handen van het bot scheurt en danst met de locals op live muziek van een DJ of mannen met trommels. We stonden eerst enige tijd in de rij voor we ons vlees, dat voor je neus wordt gezaagd, konden bestellen. Er worden hier serieus halve koeien vanaf de koeler naar achter de balie gesjouwd om in stukken te zagen. Ik zou ook niet zeggen dat dit het meest hygiënische restaurant is waar ik ooit geweest ben. Nadat we hadden we besteld moesten we met onze bak rauw vlees naar de kok en die zou het dan klaarmaken. Met een tip van R50 (€2.50) waren we eerder aan de beurt. In de tent naast het restaurant ging het feest los en die Zuid-Afrikanen kunnen dansen! Overal stonden groepjes mensen te dansen op de muziek en er hangt een geweldige sfeer. Alle soorten mensen komen samen en hebben plezier. Jong en oud, locals en toerisme mengt zich hier en geniet. Na 40 minuten was eindelijk ons vlees klaar en we kregen het terug in een simpele kartonnen doos. En het vlees... Zo lekker. Ik denk dat ik nergens zo lekker vlees gegeten heb als daar. We aten nog net niet de botten, dan wel onze vingers, erbij op. We moeten niet vergeten dat we ons wel in een township bevonden en er kwamen daarom ook de hele tijd kinderen naar ons toe om geld of eten vragen. Geen van ons voelde zich onveilig, maar we moesten wel extra goed op onze spullen letten.

Zondagavond deden we mee aan de full moon hike. Elke keer als het volle maan is is Lions Head overspoelt met mensen die de volle maan van boven aan de berg bewonderen. Het was echt een magisch gezicht om de stad in het donker te zien en de tafelberg opgelicht door de maan. Jammer aan zo’n avond is dat je letterlijk over de koppen kan lopen en we er dus heel lang over deden om naar boven en beneden te komen. Toby, mijn baas, kwam al met andere routes voor de volgende volle maan. Dus die ga ik dan maar eens proberen! Morgen ga ik samen met Romain weer een sunrise hike doen en hebben we de tafelberg op de planning staan voor dit weekend. Even wat actieve dingen weer!

1. Uma:
    18 oktober 2016
    Wat een geweldige tijd heb je daar lieverd. Opa en ik genieten van je verhalen.

Liefs en een knuffel van ons beiden,
    Opa en Uma
  2. Bob Duindam:
    18 oktober 2016
    Hi Maxime, ik dacht na je voroge bericht "jij rustig aan doen?" Haha, dus feest en werk maar lekker door. Het water loopt me door de mond bij de verhalen over de braais, en ik zou graag met je mee hiken. Hug, papa
  3. Wessel Duindam:
    19 oktober 2016
    Mijn zusje, vroeg uit bed om te gaan hiken? Blijkbaar een goeie combi.. Zo te zien heb je het echt heel leuk daar! Ik zit al te watertanden bij het idee van dat vlees.
    Knuffel
    Wes
  4. Peggy Ackers:
    21 oktober 2016
    Wat heerlijk dat je het zo fijn hebt en zulke bijzondere belevenissen meemaakt.Ben je eigenlijk alleen voor plezier daar of heb je werk te doen?Geniet jij maar lekker van je koeienstukken (ik moet er niet aan denken!)veel liefs Peggy
  5. Stella:
    27 oktober 2016
    Haha nee dat vlees zie ik ook niet zo zitten Het dansen daarentegen zeker wel!! Wat gaaf van die Lions head hike, goed plan . Rosa vraagt of je nog slangen hebt gezien?
    Genietse verder en ik lees je blog graag. Over alles, hoe het leven daar is, waarom leven ze in aparte townships? over de nieuwe grote stage opdrachten, je avonturen, nieuwe vriendschappen etc. Nou, Rosa wil nu stoeien, ff aan de bak hier, ciao!