De zomer komt eraan!

2 oktober 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Het mooie van een blog is dat je kan vertellen wat je wilt en dus de minder leuke dingen weg kan laten. Ik heb hier de tijd van mijn leven met alle geweldige mensen die ik hier leer kennen, maar mijn stage was helaas één grote teleurstelling. Zowel de opdrachten als de sfeer. Na een aantal gesprekken was het voor mij en Bibi duidelijk dat hier geen vooruitgang in zat en ging ik op zoek naar een andere stage. En… Die vond ik! Sinds deze week ben ik werkzaam bij TwoShoes Design, een grafisch vormgeef bedrijf in het centrum van Toby en Quinton. Ze ontwerpen echt de meest geweldige dingen van logo’s tot kookboeken en van verpakkingen tot websites. Ik word met de opdrachten erg vrijgelaten, ze helpen me wanneer ze zien dat ik vastloop en geven beide hele opbouwende feedback. In de afgelopen week heb ik al meer geleerd dan in die 5 weken bij RLC. Vanaf volgende week mag ik ook steeds meer zelf ontwerpen en krijg ik ook ‘eigen’ opdrachten. We delen het kantoor, gevestigd op Wale Street, met een ander bedrijf waar zo’n 10 mensen zitten. Er hangt een hele relaxte sfeer en iedereen kletst of maakt koffie voor elkaar in de gezamenlijke keuken. Vrijdag gingen we rond 2 uur lunchen en hebben we met bier en wijn het weekend ingeluid.

Volgende week gaan we naar Rocking the Daisies. Het grootste festival van Zuid-Afrika, mensen komen van heinde en verre om dit mee te maken. Het bandje voor het festival konden we zaterdag ochtend al ophalen in het centrum van Kaapstad en daarna zouden we doorgaan naar Devils Peak om die te beklimmen tot aan de top. Helaas waren we zo laat aangekomen (3 uur) dat we niet naar de top en terug konden voor zonsondergang. Dus gingen we maar gewoon wandelen door het bos. In de avond gingen we naar de opening van Shimmy’s Beach Club. Een beetje een high class club met een zwembad, VIP ruimte en hele chille muziek; prima avondje. Zondag ben ik met Maike en haar vriend Sebas naar Chapmans peak gegaan. Daar is een speciale autoroute van wel 15 minuten. Gelukkig wel met prachtig uitzicht over de oceaan en Hout Bay. Ergens onderweg hadden we nog een slag gespot en uiteindelijk zijn we doorgegaan naar de Bungalow. Ook al zo’n High class beach club waar we rode wijn hebben gedronken en de beste sushi van Kaapstad hebben gegeten. Er waren allemaal lounch banken waar we optimaal hebben genoten van het uitzicht op zee en de relaxte sfeer onder de mensen. Dit was een van de weinige plekken waar zowel zwarte als witte mensen op het terras zitten. Ondanks dat de apartheid is afgeschaft merken we nog vaak dat de zwarte de witte bedienen. Zo zijn ook de townships onderverdeeld in de verschillende categorieën mensen. Ik probeer hier niet teveel bij stil te staan maar soms is het wel confronterend om te zien hoe de mensen hier veel minder kansen hebben in het leven dan wij. De werkeloosheid hier is ook 24%, absurd hoog. Overal waar we komen worden ook extra werkplekken gemaakt. Soms heb ik weleens 3 mensen aan de kassa, één scant en rekent af, één pakt mijn boodschappen in en de ander ruimt de mandjes op. Een ander fenomeen hier is de menselijke parkeermeter. Daar waar we in Nederland geld in de automaat gooien, letten er hier mensen op je auto en betaal je ze achteraf een paar rand. Dit is een van de minder mooie dingen aan Zuid-Afrika.

Natuurlijk ga ik nu geen heel zwaar blog schrijven en zal ik ook met wat leukers komen: de zomer komt er namelijk eindelijk aan! De dagen worden langer en de drankjes worden kouder, de kleding wordt korter en het weer wordt warmer. Zo zit ik nu nog in mijn jurkje buiten dit blog te schrijven met uitzicht over de oceaan. Zometeen ga ik lekker als derde wiel uit eten met Maike en Sebas en morgen mag ik weer naar stage!

1. Oma:
    2 oktober 2016
    Heerlijk om jouw enthousiaste verslag te lezen. Tja, Zuid Afrika is weer wat anders dan Nederland. Geniet ervan, van zoveel ervaringen kan je alleen maar leren. Fijn, dat jouw nieuwe stageplek bevalt. Liefs oma
  2. Bob Duindam:
    2 oktober 2016
    Wat een geweldige tijd nog steeds! Doe je knap dat genieten daar onder in het zuiden. En heerlijk dat je er ook nog wat nuttigs leert...eindelijk :-). Knuffel, papa
  3. Stella:
    4 oktober 2016
    Hey Maxime, wat doe je dat weer goed, gewoon zelf een andere en betere!! stageplek regelen. Heerlijk om te lezen wat voor leuke dingen je onderneemt en beleeft en ook hoe opmerkzaam je bent over de omstandigheden en gewoontes daar. Dat vind ik juist heel interessant. Genietse! Liefs Stella ook groetjes van Rosa